Projectpartner aan het woord | Maarten van Ham

Maarten van Ham is Manager Klant & Markt bij Huybregts Relou (een VB Groep onderneming) en namens Huybregts Relou betrokken bij het project BouwenderWijs. In dit artikel neemt hij ons mee in zijn visie op de toekomst van leren en ontwikkelen in de bouw.

 

“Met erg veel plezier zie ik jaarlijks een flink aantal studenten door ons bedrijf lopen welke een stage of afstudeerproject uitvoeren. Deze stagiairs zijn zoekende in hun keuze naar branche en beroep. Leuk om aan die zoektocht als organisatie te kunnen bijdragen. Dit doen we als bedrijf reactief bij stages en proactief bij onder andere gastcolleges en informatiebijeenkomsten bij de diverse opleidingsinstituten. Het deelnemen aan MKB!DEE is dan ook een meer dan logische keuze.

 

Onze branche transformeert momenteel in een giga tempo van conservatief naar innovatief en vernieuwend. Al dan niet mede gestuurd door de crisis. Maar hoe dan ook: veranderingen volgen zich in rap tempo op. Wat bij de bezoeken aan opleidingen opvalt is dat deze een vrij rigide karakter hebben.  Dit paste voorheen goed bij de traditionele bouw en vastgoed branche, maar niet bij de nieuwe. Ik heb dan ook de vrees en zie het als bedreiging dat er op korte termijn een grote kloof ontstaat tussen het feitelijke lesaanbod en de gewenste kennis en vaardigheden van leerlingen en stagiairs.

 

Even opzoeken; de definitie van onderwijs: “Het onderwijs is het overbrengen van kennis, vaardigheden en attitudes met vooraf vastgelegde doelen.” Althans, volgens Wikipedia. Daarbij wetende dat de nieuwe generatie meer leert van Wikipedia dan vanuit literatuur. Deze definitie beschouwend ligt hier dus niet alleen een rol weggelegd voor kennisinstituten, maar ook voor ons als branche. We zullen dichter tegen het onderwijs aan moeten kruipen om onze wensen kenbaar te maken. Dit om deze bedreiging om te buigen naar een kans.

 

Zoals gezegd treden we als organisatie hier proactief in op. We zien dit als taak om de continuïteit en kwaliteit van onze mooie sector te waarborgen. Wat de begeleiding van onze leerlingen en stagiairs betreft? Hier hebben wij eerder een faciliterende functie:  we openen de deur, maar de leerlingen en stagiairs moeten zelf binnengaan.

 

In een recent artikel was al te lezen dat er mede door de Corona crisis gigantisch veel jeugdwerklozen zijn. Als wij bij kunnen dragen om hen een voorsprong in de arbeidsmarkt te geven dan hebben we mijn inziens een goede bijdrage geleverd aan de stages en andere opleidingstrajecten.

 

En wat als deze student uiteindelijk niet bij ons in dienst treed, hebben we er dan teveel energie in gestoken? Absoluut niet, immers hebben we een kwaliteitsimpuls gegeven aan de sector en iemand hopelijk een goede leerplek geboden. En wie weet, misschien is het wel een klant van de toekomst.

 

Het willen begrijpen wat er drijft binnen deze groep toekomstige collega’s is erg belangrijk: Welke manier van opleiden werkt voor millenials? Wat moeten we als branche doen om deze doelgroep aan te spreken? Precies deze zaken onderzoeken we samen met onze partners binnen MKB!DEE om onderwijs te creëren voor de toekomst.”

Deel dit in jouw netwerk!